Kun je wat hulp gebruiken bij je online marketing?
Met het trainingsplatform van FreshFusion kun je zelf méér uit je online marketing halen. Onze coachen helpen je met strategische beslissingen én hands-on marketing en growth tactieken.
Van blind SEO uitbesteden naar slim SEO managen
In een wereld die wordt overspoeld door SEO specialisten, bureaus en freelancers is het lastig om te bepalen aan welke keuze je nou goed doet. En vaak hebben deze “specialisten” ook nog eens het voordeel, want in het land der blinden is eenoog koning. Ofwel: als ondernemer of marketeer heb je vaak zelf té weinig verstand van SEO om echt goed in te schatten of je een goede partij inhuurt.
Een oplossing is om jezelf te verdiepen en kennis op te doen van SEO. Vaak wordt gekozen voor een online SEO-cursus (die je otch niet afmaakt) of het volgen van een te dure workshop. Maar er is ook een alternatief voor slimme ondernemers en marketeers: het inschakelen van SEO Coaching.
Wij leggen je graag even uit hoe dit werkt, welke voordelen je hebt en uit welke vormen je kunt kiezen:
Werken met een SEO coach vs. uitbesteden
Over het algemeen werkt een organisatie het meest effectief als experts in hun vakgebied zich focussen op wat ze goed kunnen én leuk vinden. Een in-house marketeer die online marketing een bijzaak vindt of een ondernemer met 100 zaken op zijn bordje zal er vaak voor kiezen om dit uit te besteden. Soms is dit een goede keuze, maar net als bij medewerkers die 0 sturing of begeleiding krijgen, zal het resultaat minimaal blijven.
Ook bij uitbesteden van SEO werk dit zo. Als ondernemer of marketeer leun je achterover en kijk je vanaf de zijlijn toe hoe een SEO expert de organische vindbaarheid x100 laat gaan! Klinkt mooi toch?
Deze gouden bergen of wishful thinking is helaas maar al te bekend bij de trainers van FreshFusion.
Vaak zie je na een opstart waarin heel veel gedaan (en gefactureerd wordt), dat het resultaat uitblijft of slechts minimaal is. Een bureau of expert heeft namelijk geen baat bij een enorme groei van jouw resultaten. Dat zou betekenen dat zijn job er binnen no time op zit. En daarnaast zie je vaak dat na een opstart de werkzaamheden minimaal worden opgepakt, met veel uitleg en weinig daden.
Óf de specialist heeft tóch minder kennis dan dat eerder werd aangegeven.
Een SEO Coach is jouw second opinion!
Het inschakelen van een SEO Coach biedt jouw een beter inzicht en hands-on betrokkenheid bij het SEO proces. Je kunt het uiteraard helemaal zelf doen, maar ook in samenwerking met een specialist levert een coach veel waarde in je SEO.
Een SEO Coach helpt je om meer persoonlijke kennis te krijgen en dus zelf het proces aan te sturen. Of je het nu zelf doet of samen met een expert. Samen met een coach kijk je of er wel effectief gewerkt wordt, worden doelen bijgehouden en wordt een ingehuurde expert beoordeeld door iemand met verstand.
Ook is het je sparringspartner. Je kunt je SEO gerelateerde vragen en vraagstukken voorleggen en je krijgt een objectief (en meestal vakkundig) antwoord.
Welke kwaliteiten heeft een SEO coach nodig?
Naast een uitgebreide kennis van organische vindbaarheid (zoekmachine optimalisatie) zijn ook andere zaken van belang. Denk aan natuurlijke kwaliteiten in “trainen en opleiden”, maar ook analytische skills en bijv. de psychologie en dynamiek van een werkvloer, bedrijfspolitiek en het inhuren van specialisten. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de samenwerking tussen de coach en jou als centrale spil.
We lichten de punten nog even verder toe:
1. Een goede SEO Coach focust op educatie en niet op uitvoerende expertise
Het hele punt van het inhuren van een SEO-coach is om van hen te leren. Als een SEO-coach meer geïnteresseerd is in het geven van advies dan in trainen en jou iets leren, dan heb je waarschijnlijk niet de beste kandidaat voor je. Je zoekt iemand die jou een spiegel voorhoud en je leert om betere beslissingen te nemen op gebied van SEO.
2. De coach stelt vragen én luistert
Het is cruciaal dat een coach goede vragen stelt én reageert op jouw antwoorden. Het heeft geen zin om alleen maar advies te geven, maar een goede, passende reactie te geven op jouw vraagstukken. Iedere website is anders, net als jouw organisatie. Een goede SEO coach speelt daarop in en weet in jouw branche of vakgebied de juiste snaar te raken.
3. Algemene groei is belangrijker dan platte resultaten
Natuurlijk, directe stijging in rankings en top 10 posities zijn verleidelijk. Veel onervaren en onprofessionele SEO experts willen je daar “snel” willen krijgen, maar vergeten vervolgens de echte problemen van SEO op te lossen. Dit kan leiden tot andere problemen op de lange termijn. Een goede SEO coach denkt na met jou als klant over de lange termijn en durft groot te denken (en te dromen).
SEO heeft daarnaast effect op conversies in de hele marketing funnel, en het is belangrijk om het gehele plaatje te bekijken, zodat de totale marketing hiervan profiteert, niet alleen de snelle rankings.
4. Iemand die aanspoort om “nieuwe” dingen te proberen
Sommige SEO experts hebben kenmerken van een dictator die alle ideeën weggooit als die niet passen bij zijn/haar visie of als het niet meetbaar is in bijv. Google Analytics. Een goede SEO coach daarentegen steunt jou als klant bij goede en slechte SEO-beslissingen. Ook als deze ingaat op heersende principes en aannames.
Een goede SEO coach ziet jou als volledig capabele (SEO) marketeers. Door jou de ruimte te geven om nieuwe dingen te proberen en hier opbouwende feedback op te geven, kun je steeds vaker zelf slimme marketingbeslissingen nemen!
Hoe een SEO Coach jou helpt om écht met SEO te groeien
Een SEO Coach kan soms aanvoelen als iemand die conflict met zich meebrengt. Suggesties op basis van ervaring en kennis kunnen soms als aanvallend worden ervaren door SEO bureaus of Experts die je inhuurt. Daarom probeert een goede coach vooral jou te helpen met het maken van keuzes en de juiste aanpak te creëren. Jij bent daarmee de spil die geholpen wordt om een mening te vormen, gebaseerd op feiten en kennis.
Een coach helpt je daarnaast met:
- Een marketingstrategie opstellen waarin de rol van SEO wordt opgenomen
- Productief onderzoek doen naar zoekwoorden, concurrenten en kansen
- Een contentstrategie samenstellen die het meeste resultaat oplevert
- Technisch onderlegt is, om te beoordelen en te instrueren hoe een website effectiever ingezet kan worden voor SEO
- Linkbuilding en linkmanagement technieken (aan)leren
- Leren hoe je SEO resultaten kunt analyseren en bij kunt sturen
Wil je meer dan alleen SEO uitbesteden? Vind een goede SEO Coach!
SEO is belangrijk als onderdeel van jouw grotere marketingstrategie. Een SEO coach met ervaring helpt jou om SEO te integreren in je marketing, met daardoor een veel grotere kans het bedrijf om bovenaan de zoekmachine resultaten te komen. Maar daarnaast met óók minder inspanningen, benodigde tijd of resources. Jouw SEO coach helpt je om de weg van de minste weerstand te vinden!
Is SEO slechts een deel van jouw probleem? Dan is een allround growth marketing coach een optie. Deze helpt om álle facetten in goede banen te leiden, van een marketingplan uitwerken tot marktleider worden en exponentiële groei te realiseren.
Hands-on SEO Coaching door onze SEO Trainers
Nu je op de hoogte bent van wat een SEO coach doet (of moet doen), wil je natuurlijk graag weten waar je iemand vindt. Je kunt uiteraard googlen, maar ook bij FreshFusion hebben we supergoede SEO coaches die je mogelijk kunnen helpen!
Wij doen het alleen een beetje anders. Onze trainers werken digitaal, via onze unieke community. Naast een mogelijkheid om al je vragen te stellen, worden ook regelmatig uitlegsessies of masterclasses gegeven, waar je zonder extra kosten aan kunt deelnemen. Én hadden we al gezegd dat je bij ons ook nog een DIY SEO tool er gratis bij krijgt?
Als laatste is het ook belangrijk om te vermelden: door onze aanpak hebben wij unieke lage prijzen in de markt, zeker voor coaching. Al vanaf enkele tientjes per maand helpen onze coaches je!
Over de auteur:
Etienne van de Boel
Als eigenaar en trainer bij FreshFusion help ik ondernemers en in-house marketeers om hun online marketing slimmer aan te pakken! Met mijn ervaring als growth hacker en strateeg deel ik mijn ervaring om snel te groeien én de juiste strategie op te zetten.